Friday, May 10, 2013

ဖန္ခြက္ထဲ၌ ေရတစ္ဝက္ေလွ်ာ့ေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခအေန

(8 May 2013)ရက္စြဲပါ Asia times မွ Sina schuessler ေရးသားေသာ Glass half empty in Myanmar ကုိ ဘာသာျပန္ပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံမွ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကုိ ျခားနားေသာ က်ယ္ျပန္႔သည့္ရႈေထာင့္ႏွစ္ခုမွ ျမင္ႏုိင္ ပါသည္။ 

ပထမရႈေထာင့္အေနျဖင့္ ယခင္ကစစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ဖူးေသာ တုိင္းျပည္သည္ စစ္မွန္ေသာ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ေျပာင္းေရးလမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္ ေကာင္းစြာသြားေနၿပီဟု ရႈျမင္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။

 အဆုိပါရႈေထာင့္သည္  ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား  ပုိမုိအားေကာင္းလာရန္  ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္အား လႊတ္ေတာ္၌ တရားဥပေဒစုိးမိုးေရးေကာ္မတီဥကၠ႒ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ရာေပါင္းမ်ားစြာ
လႊတ္ေပးျခင္း ၊ ျပည္သူမ်ားဆႏၵျပခြင့္ျပဳသည့္ဥပေဒကုိက်င့္သုံးျခင္း  အစုိးရက  အမည္  မည္းစာရင္းမ်ားပယ္ဖ်က္
ေပးျခင္း၊  တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္  ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား  ျပဳလုပ္ေနျခင္း   မ်ား လုပ္ေဆာင္ေနမႈကုိ မီးေမာင္း ထုိးျပပါသည္။

အစုိးရညွိႏႈိင္းသူမ်ားႏွင့္  တုိင္းရင္းသားသူပုန္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္   အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူ
ညီခ်က္ (13) ဖြဲ႕ျဖင့္ လက္မွတ္ေရးထုိးႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ 2011 ခုႏွစ္ႏွစ္လယ္က ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ တုိက္ပြဲမ်ားမျဖစ္ပြားမီက အစုိးရစစ္တပ္ႏွင့္တုိက္ေနေသာ အဓိက တုိင္းရင္းသား အုပ္စုသုံးခုရွိရာ ၄င္းတုိ႕မွာ ကရင္အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးတပ္ (KNLA), ရွမ္းျပည္တပ္မေတာ္ ေတာင္ႏွင့္ေျမာက္ (SSA) ကရင္နီ အမ်ဳိးသား တုိးတက္ေရးပါတီ (KNPP) ၏ ကရင္နီတပ္တုိ႕ ျဖစ္ပါသည္။

 ယေန႕တြင္ အဓိကတုိင္းရင္းသားစစ္တပ္မ်ားႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္ လက္မွတ္ေရး ထုိးႏုိင္ခဲ့ျပီး ကခ်င္လြတ္လပ္ေရးတပ္ KIA ၊ ရခုိင္တပ္ ABSDF ႏွင့္ Ta`ang အမ်ဳိးသား လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္ TNLA တုိ႔သာ က်န္ရွိပါသည္။

အေကာင္းျမင္ၾကည့္ရမည္ဆုိပါက အဆုိပါအပစ္အခတ္ရပ္စဲမူမ်ားသည္ တုိင္းရင္းသားေဒသ မ်ားတြင္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ျပင္းထန္သည့္ပဋိပကၡမ်ား ခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားေစမည့္ အေပါင္း လကၡဏာေဆာင္ေသာ
ေျခလွမ္းမ်ားအျဖစ္ ရႈျမင္ႏုိင္ပါသည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ လက္ရွိတုိက္ပြဲျဖစ္ပြား ေနမူမ်ားကုိ အာဏာပုိင္မ်ားက အဓိကစိန္ေခၚမူတစ္ခုအျဖစ္ ရႈျမင္ေနေသာ္လည္း အျခားတုိင္းရင္းသား အုပ္စုမ်ားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ေနေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကုိ ေႏွာင့္ေႏွးေစမည့္ ကိစၥတစ္ခုေတာ့ မဟုတ္ေပ။

 သဘာ၀သယံဇာတမ်ားအေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္ခြင့္ရေရးအပါအ၀င္ စီးပြားေရးအရ အက်ဳိးစီးပြား သည္ အဆုိပါပဋိပကၡမ်ား၏ အဓိကျဖစ္ရသည့္ အေၾကာင္းရင္းဟု အစုိးရ ရႈျမင္ပါသည္။

ယခုရူေဒါင့္သည္ အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္ေသာ ေအာင္ျမင္မူမ်ားကုိ မီးေမာင္းထုိးျပၿပီး ေျဖ ေလ်ာ့ေပး
မူမ်ားကုိလည္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးနွင့္ ႀကီးထြားေရးအတြက္ သီးသန္႕အခြင့္အလမ္းမ်ားအျဖစ္ ေဖာ္ ထုတ္ေပးပါသည္။ 

အဆုိပါအေကာင္းျမင္ရူေထာင့္ကုိ ဘရပ္ဆဲအေျခစုိက္ ႏိုိင္ငံတကာပဋိပကၡေျဖရွင္း ေရးအုပ္စု (ICG)၊ ဂ်ာမန္ႏုိင္ငံေရးေဖာင္ေဒးရွင္းျဖစ္ေသာ Friedrich Ebert Foundation ႏွင့္ ဥေရာပ သမဂၢတုိ႕က လက္ခံမွ်ေ၀
ေပးပါသည္။

အထက္ပါရႈေထာင့္ႏွင့္ဆန္႕က်င္ဖက္ ရႈျမင္မူမ်ားကလည္း အသြင္ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ အတြက္ ပုိမုိ အေရးပါပါသည္။ တုိင္းရင္းသားအုပ္စုမ်ား ႏုိင္ငံေရးတက္ၾကြလႈပ္ရွားသူမ်ားႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရးကာကြယ္သူမ်ားက
အမည္ခံအရပ္သားအစုိးရ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားအေပၚ သံသယရွိေနၾကဆဲ ျဖစ္ပါသည္။

ေသခ်ာေအာင္ေျပာရလွ်င္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေပၚ အၾကမ္းနည္းႏွင့္ေရာ အၾကမ္းမဖက္သည့္ နည္းႏွင့္ေရာ တုိက္ခုိက္လာခဲ့သည့္ လူတုိင္းက အထက္ပါ အေကာင္းျမင္ရူေထာင့္ကုိ လက္ခံခဲ့သည္ မဟုတ္ေပ။

သုိ႕ေသာ္   ၄င္းမွာသက္ဆုိင္ၿပီး အေရးႀကီးေသာ ရူျမင္မူတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။   အေၾကာင္းမွာ အေနာက္မွ အစုိးရ အမ်ားစုႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက အျခားအေၾကာင္းျပခ်က္ အေတာ္မ်ားမ်ားကုိ လစ္လ်ဴရႈၿပီး စီးပြားေရးကိစၥရပ္သည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကုိ ေႏွာင့္ေႏွးေစသည္ ဟူေသာ ရုိးရွင္း သည့္ဆင္ေျခကုိသာ လက္ခံ
ရန္ နွစ္သက္ၾကျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

မၾကာေသးမီက ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမူမ်ားသည္ အစုိးရကုိ ႏုိင္ငံတကာက တရား၀င္ အသိအမွတ္ျပဳေရးကုိ ရည္ရြယ္ေသာ အေပၚယံသနပ္ခါးလိမ္းသည့္ မဟာဗ်ဴဟာ၏ အစိတ္အပုိင္း ျဖစ္ေၾကာင္း အေရးပါေသာ ရူျမင္မူတစ္ခုကျမင္ပါသည္။ ထုိရူေထာင့္ေၾကာင့္ ယခုေျပာင္းလဲမူမ်ားသည္  သနပ္ခါးလိမ္းသည့္ လုပ္ေဆာင္မူသာျဖစ္ၿပီး၊ လုိအပ္သည္ဟုထင္ပါက အလြယ္တကူ ေနာက္ျပန္လွည့္ ႏုိင္သည္ဟု ဆုိႏိုိင္ပါသည္။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္လည္းစစ္တပ္လႊမ္းမုိးေသာႏုိင္ငံေရး၀န္းက်င္ ထူေထာင္မူတြင္ ပါ၀င္ေနသည္။

တစ္ခ်ိန္က   ဒီမိုကေရစီအတြက္   လုပ္ေဆာင္ေပးခဲ့သည့္  အဓိကဇာတ္ေကာင္ျဖစ္ေသာ ေဒၚေအာင္
ဆန္းစုၾကည္သည္ပင္ စစ္တပ္၏စည္းရုံးမူကုိခံရသည္ဟု အမ်ားကရူျမင္ေနၾကပါၿပီ။

         သူသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ တုိက္ပြဲမ်ားနွင့္ ဗုဒၶဘာသာမ်ား ဦးေဆာင္ေသာမူဆလင္မ်ားအေပၚ အၾကမ္းဖက္မူ မ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ေျပာၾကားရန္ အႀကိမ္ႀကိမ္ပ်က္ကြက္မူေၾကာင့္ ထုိသုိ႔ရူျမင္လာၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ရာေပါင္းမ်ားစြာကုိ လႊတ္ေပးခဲ့ေသာ္လည္း ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလမွ စက္တင္ ဘာလအတြင္း ႏုိင္ငံေရးအရတက္ၾကြ၍ အသစ္ဖမ္းဆီးမူ (200) ခန္႕ရွိေၾကာင္း ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား အကူအညီေပးေရးအဖြဲ႕ (AAPP)က အေထာက္အထားမ်ား စုေဆာင္းထားပါသည္။

 စစ္အစုိးရလက္ထက္က အသုံးျပဳခဲ့ေသာ ရက္စက္ျပင္းထန္လွသည့္ မတရားသင္းအက္ဥပေဒကုိ ဆက္ လက္၍သုံးေနဆဲျဖစ္ၿပီး ၿပီးခဲ့သည့္လမ်ားအတြင္း တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္မ်ားကုိ ေထာက္ပံ့သည္ ဟု ယုံၾကည္ရသည့္ တုိင္းရင္းသားမ်ားကုိ ဖမ္းဆီးရာတြင္ အသုံးျပဳခဲ့ပါသည္။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားရွိေသာ္လည္း ကခ်င္၊ ကရင္ႏွင့္ ရွမ္းျပည္နယ္မ်ားတြင္ တုိက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားလ်က္ ရွိပါသည္။

အဆုိပါလုပ္ ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားႏွင့္ ဆုိင္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ားေရာ မဆုိင္သူတုိင္းရင္းသားမ်ားကပါ အစုိးရ၏ရုိးသားမူအေပၚ သံသယရွိေစပါသည္။

အေရးပါေသာေျပာင္းလဲမူမ်ားမရွိေသာ ၄င္းတုိ႕၏ ေန႕စဥ္ဘ၀မ်ားတြင္ အဆုိပါခံယူခ်က္က အျမစ္တြယ္လာပါသည္။

 ေ၀းလံေခါင္းပါးေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ေနထုိင္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ားသည္ မၾကာေသးမီက အစုိးရက ခြင့္ျပဳခဲ့ေသာ ပုိမုိလြတ္လပ္ေသာ သတင္းစာလြတ္လပ္ခြင့္ လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ထုတ္ခြင့္မ်ား၏ အက်ဳိး အျမတ္ကို ခံစားႏုိင္ျခင္းမရွိေသးေပ။ အမ်ားစုသည္ အေၾကာက္တရားႏွင့္သာေနေနရၿပီး ျပည္တြင္းတြင္ အုိးပစ္ အိမ္ပစ္ တရုတ္ႏွင့္ ထုိင္းနယ္စပ္မ်ားတြင္ ဒုကၡသည္ အျဖစ္ေနရေသာ အေျခအေနတြင္သာ ရွိဆဲျဖစ္ပါသည္။

ဆယ္စုႏွစ္ေျခာက္ခုေက်ာ္ေက်ာ္ လက္နက္စြဲကုိင္လာခဲ့ေသာ ကရင္အမ်ဳိးသားယူနီယံ (KNU) သည္ပင္ အစုိးရ၏ အေကာင္းေရာအဆုိးပါ     အဓိပါယ္ေကာက္ႏိုင္သည့္  တရား၀င္ေရာေထြးေနသည့္  သတင္း  စကား
မ်ားေၾကာင့္၄င္း၏ေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္ “ေစာင့္ၾကည့္” ဆုိသည့္ မဟာဗ်ဴဟာကုိ သာ လက္ကုိင္ထားရန္ျဖစ္
လာပါသည္။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈ ပထမပုိင္းတြင္ပါ၀င္ခဲ့ေသာ KNU,KNLA မွ သေဘာထားေပ်ာ့ေျပာင္း သူမ်ားမွာ အဖြဲ႕တြင္း၌ အျငင္းပြားမူမ်ားကုိ ရင္ဆုိင္ရပါသည္။ အစုိးရတြင္ ေနာက္ကြယ္တြင္ဖြက္ထား ေသာ အစီအစဥ္မ်ား ရွိႏုိင္ေသာေၾကာင့္ KNUထိပ္ပုိင္းေခါင္းေဆာင္မ်ားက ၿငိ္မ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပဲြသုိ႕ ၀င္ေရာက္ရန္ တု႕ံဆုိင္းေနခဲ့ၾကပါ
သည္။

 တုိင္းရင္းသားအုပ္စုမ်ား စုေပါင္းထားသည့္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ႏွင့္ မေတြ႕ဆုံပဲ အုပ္စုမ်ားခြဲ၍ေဆြးေႏြးျခင္းသည္ အစုိးရ၏တုိင္းရင္းသားအုပ္စုမ်ားကုိ ခြဲျခားရန္မဟာ ဗ်ဴဟာ ျဖစ္မည္ဟု KNU ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ရူျမင္ပါသည္။

 2011 ႏွစ္ကုန္ပုိင္းကက်င္းပေသာ ပထမဆုံးၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အစုိးရ၏ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲ
တြင္ အစုိးရ၏ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕က သေဘာတူညီခ်က္လက္မွတ္ေရးထုိးရန္ ဖိအားေပးခဲ့ သည္ဟု KNUကုိယ္စား
လွယ္အဖြ႕ဲက ခံစားရပါသည္။ အဆုိပါသေဘာတူညီခ်က္သည္ ႏုိင္ငံေရးအရ အေျဖရွာမႈကုိ အဆုိမျပဳႏုိင္ခဲ့ေပ။ 

ၿပီးခဲ့ေသာႏွစ္အတြင္း KNU ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ပုိမုိပါ၀င္ပတ္သက္လာခဲ့ပါသည္။ သုိ႕ေသာ ယခုအထိမရွင္းလင္းေသးေသာ အခ်က္မွာ အစုိးရၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕သည္ ညွိႏႈိင္းသေဘာတူညီခ်က္မ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ သည့္ စြမ္းရည္ႏွင့္ အာဏာရွိမရွိဆုိသည့္ အခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔အျပင္ အစုိးရဖက္မွ ညွိႏႈိင္းသူမ်ား သည္ တုိင္းရင္းသားမ်ား၏ လုိအပ္ခ်က္ႏွင့္ေနရာမ်ားကုိ နားလည္ႏုိင္ျခင္းမရွိမည္ကုိလည္း စုိးရိမ္ၾက ပါသည္။

ေသခ်ာေအာင္ေျပာရလွ်င္ သူပုန္အုပ္စုမ်ားႏွင့္ တပ္မွဴးမ်ားသည္ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တုိက္ခုိက္ေနရျခင္းေၾကာင့္ ပင္ပန္းေနၿပီျဖစ္ပါသည္။ ၄င္းတုိ႕သည္ မိသားစု၀င္မ်ားဆုံးရႈံးရျခင္း၊ အရပ္ သားဘ၀မ်ားဆုံးရႈံးရျခင္းႏွင့္ တုိက္ပြဲရႈံးရျခင္းမ်ားလည္း ရွိခဲ့ပါသည္။

သုိ႕ေသာ္ ၄င္းတုိ႕သည္ ၄င္းတုိ႕ေတာင္းဆုိခ်က္မ်ား မျပည့္၀ပါက အညံ့ခံလုိျခင္းမရွိၾကေပ။ တိတိပပဆုိရေသာ္ အခ်ဳိ႕တုိင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ စစ္ေရးအရ  ေအာင္ပြဲရရန္ျဖစ္ႏုိင္ေသး  ေၾကာင္း ယုံ
ၾကည္ေနဆဲ ျဖစ္ပါသည္။

2013 ေဖေဖာ္၀ါရီလက အစုိးရျငိမ္းခ်မ္းေရးအဖဲြ႕သည္ စုစည္းညီညႊတ္ေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ား ဖယ္ဒရယ္ေကာင္စီUNFC၏ ၄င္းတုိ႕၏ဗဟုိအာဏာပုိင္အဖြဲ႕ျဖင့္ ေဆြးေႏြးရန္ ေတာင္းဆုိမူကုိ တုန္႕ျပန္ ခဲ့ပါသည္။ 

UNFC မွာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကုိင္ အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ကုိယ္စားျပဳထားေသာ အဖြဲ႕၀င္ (11)ဦး ပါ၀င္ေသာ မဟာမိတ္အဖြဲ႕ျဖစ္ပါသည္။ 

ယခင္က အစုိးရၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဖြဲ႕က UNFC၏ အဆုိျပဳခ်က္ ကုိ ျငင္းပယ္ခဲ့ဖူးပါသည္။ UNFC အဖြဲ႕၀င္မ်ားသည္ ၄င္းတုိ႔၏ကုိယ္ေရးအက်ဳိးစီးပြားကုိသာ ျမွင့္တင္ လိ္မ့္မည္ဟု ၄င္းတုိ႕က ယုံၾကည္ေသာ
ေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

သုိ႕ေသာ္ UNFC ႏွင့္ ေဆြးေႏြးျခင္းသည္ တုိင္းရင္းသားအုပ္စုမ်ားႏွင့္ အစုိးရၾကား ယုံၾကည္မူ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အေရးႀကီးေသာေျခလွမ္းျဖစ္ပါသည္။

 အခ်ဳိ႕သုံးသပ္သူမ်ားက တုိင္းရင္း သားအုပ္စုမ်ားအားလုံး တူညီေသာရည္မွန္းခ်က္ႏွင့္ လုပ္ေဆာင္မွသာ
ႏုိင္ငံေရးအရ အေျဖရွာႏုိင္မည္ ဟု ယုံၾကည္ၾကပါသည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္မွ အေျခအေနမွာတစ္မ်ဳိးျခားနားပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမူမ်ား လုပ္ခဲ့ ေသာ္လည္း အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသေဘာတူညီခ်က္မရႏုိင္ေသးေပ။ ႏွစ္ႏွစ္ခန္႕ စစ္တုိက္လာရျပီး ေနာက္ KIA အေနျဖင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသည္ ၄င္းတုိ႕၏ေတာင္းဆုိမူႏွင့္ အက်ဳိးစီးပြားကုိ ေဆာင္ ၾကဥ္းေပးႏုိင္မည္ဟု ယုံၾကည္
ျခင္းမရွိျဖစ္လာပါသည္။

၄င္းတုိ႕၏အျမင္တြင္ ျမန္မာစစ္တပ္က စတင္ခ်ဳိးေဖာက္ခဲ့သည္ဟုဆုိပါသည္။ တုိက္ပြဲအရွိန္ မ်ားျမင့္လာၿပီး ၿပီးခဲ့သည့္ ဒီဇင္ဘာက ေလယာဥ္ျဖင့္ဗုံးႀကဲမူမ်ား ပါ၀င္လာေသာအခါ KIA ႏွင့္ ေဒသခံ ကခ်င္ျပည္သူမ်ားသည္ ၄င္းတုိ႕ ဘ၀တည္ရွိမူအတြက္ပင္ စုိးရိမ္လာရပါသည္။

သမၼတဦးသိန္းစိ္န္သည္ စစ္တပ္အား ပစ္ခတ္မူမ်ားရပ္ဆုိင္းရန္ အမိန္႔ေပးခဲ့ေသာ္လည္း စစ္တပ္က လုိက္နာခဲ့ျခင္းမရွိေပ။

 ထုိသုိ႕ျဖစ္ရျခင္းေၾကာင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္မည္သူကအမွန္တကယ္ စစ္သားမ်ားကုိ ထိန္းခ်ဳပ္သနည္းဆုိ
သည့္ခက္ခဲေသာေမးခြန္းထြက္ေပၚလာရပါသည္။

 ၿပီးခဲ့သည့္ ဇန္န၀ါရီလေႏွာင္းပုိင္းက ျမန္မာအစုိးရသည္ စစ္တပ္အေနျဖင့္ KIA အေပၚ စစ္ဆင္ေရးမ်ားရပ္ဆုိင္း ေၾကာင္း ေၾကျငာခ်က္ထုတ္ျပန္ခဲ့ပါသည္။ ေၾကျငာခ်က္တြင္လက္ရွိုတုိက္ပြဲမ်ားမွာ မိမိကုိယ္မိ မိ ကာကြယ္ျခင္းသာျဖစ္ၿပီး၊ သတင္းမ်ား၏တိက်မူအေပၚလည္း ေမးခြန္းထုတ္ထားပါသည္။

အၾကမ္းဖက္မူသံသရာကုိ ရပ္ပစ္ႏုိင္မည့္နည္းလမ္းႏွစ္ခု စဥ္းစားႏုိင္ပါသည္။ ပထမတစ္ခုမွာ အစုိးရစစ္ တပ္သည္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွဆုတ္ေပးေရးျဖစ္ပါသည္။

 သုိ႕မဟုတ္ ဒုတိယတစ္ခုအေနျဖင့္ ကုလသမဂၢႀကီးၾကပ္မူေအာက္ရွိ ႏုိင္ငံတကာကာကြယ္ေရးတပ္မ်ား အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာ တူညီခ်က္မ်ားက ေစာင့္ၾကည့္ရန္ျဖစ္ပါသည္။

 တပ္မ်ားကုိ ကခ်င္ျပည္နယ္မွသာမက တုိင္းရင္းသား ဧရိယာမ်ားမွ ဆုတ္ေပးျခင္းျဖင့္ အစုိးရသည္ ပဋိပကၡေျဖရွင္းေရးတြင္ စစ္ေရးျဖင့္မဟုတ္ပဲ ညွိႏႈိင္းအေျဖ ရွာေရးကုိ အစုိးရက ဦးစားေပးမည္ဆုိသည္ကုိ သရုပ္ျပႏုိင္ ပါလိမ့္မည္။

အထက္ပါအေရးပါေသာ စိန္ေခၚမူမ်ား ရွိေသာ္လည္း တုိးတက္မူလကၡဏာမ်ားကုိလည္း ေတြ႕ရပါသည္။

 ေဖေဖၚ၀ါရီလက အစုိးရႏွင့္ KIA တုိ႕ၾကား ေဆြးေႏြးမူမ်ားအၿပီးတြင္ KIA ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ ေျမအတြင္းရွိ အုိးမဲ့ အိမ္မဲ့ျဖစ္ရသူမ်ားကုိ လူသားခ်င္းစာနာေသာအကူအညီေပးရန္ ကုလသမဂၢအေန ျဖင့္ ခြင့္ျပဳခ်က္ရရွိခဲ့ပါသည္။ 

ယခင္ကအစုိးရသည္ KIA ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံတကာက အကူ အညီမ်ားေပးေ၀မူကုိ ပိတ္ ပင္ထားခဲ့ပါသည္။ 

ပစၥည္းမ်ားခြင့္ျပဳျခင္းနွင့္အတူ ကုလသမဂၢပစၥည္းေပးပုိ႔မူ မ်ားကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ အစိုးရတပ္မ်ား အင္အား
ျဖည့္တင္းမူမ်ားလုပ္ခဲ့သည္ဟု ျမန္္မာတုိင္း(မ္) သတင္းက ဆုိပါသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္က ရခုိင္ျပည္နယ္မွ မြတ္ဆလင္မ်ားအေပၚ အၾကမ္းဖက္မူမ်ားကုိ ရပ္တန္႔ေအာင္ အစုိးရအေနျဖင့္ မစြမ္းေဆာင္ႏုိင္ျခင္း (သုိ႕) လုပ္ေဆာင္လုိျခင္းမရွိျခင္းသည္လည္း သံသယျဖစ္မူကုိ ျဖစ္ေစေသာ
အေၾကာင္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္လာပါသည္။

 Human Rights Watch ၏ အစီရင္ခံစာသစ္တင္ ရုိဟင္ဂ်ာဆန္႕က်င္ေရးအစီအစဥ္မ်ားမွာ အစုိးရကေထာက္ခံေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ား အျပတ္ရွင္းေရး စီမံခ်က္ျဖစ္ၿပီး လူသားခ်င္းစာနာမူမရွိသည့္ ရာဇ၀တ္မူမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕က်ဴးလြန္လ်က္ရွိသည္ ဟုေဖာ္ျပထားပါသည္။ အစီရင္ခံစာအရ စစ္တပ္သည္ အၾကမ္းဖက္မူတြင္ တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္ခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရပါသည္။

Human Rights Watch အပါအ၀င္ လူ႔အခြင့္အေရးအဖြဲ႕မ်ားက ရုိဟင္ဂ်ာမ်ားကုိ ေပးသည့္ လူသားခ်င္းစာနာမူအကူအညီမ်ားအား ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ တားဆီးထားသည္ဟု ဆုိပါသည္။ ယခု အၾကမ္းဖက္မူမ်ားသည္ အေရးႀကီးသည့္ ေနာက္ျပန္လွမ္းသည့္ ေျခလွမ္းမ်ားကုိ ကုိယ္စားျပဳၿပီး အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္အတြင္း ပဋိပကၡအသစ္မ်ားသည္လည္း ထြက္ေပၚႏုိင္ေၾကာင္း ျပသေနပါ သည္။

 ႏုိင္ငံေရးအရ တံခါးဖြင့္မူေၾကာင့္  တုိင္းရင္းသားႏွင့္ ဘာသာေရးအုပ္စုမ်ား စုစည္းလႈ႕ံေဆာ္ေရး အတြက္ ေနရာကြက္လပ္မ်ား ထြက္ေပၚလာပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံမွျပႆနာအမ်ားစုသည္ ယုံၾကည္မူေပ်ာက္ဆုံးျခင္းသုိ႕သာ ဦးတည္ျဖစ္ေစပါသည္။ တုိင္းျပည္၏ ပဋိပကၡျဖစ္ေနေသာ ႏွစ္ဖက္စလုံးအေနျဖင့္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားသည္ ယုံၾကည္စိတ္ခ် ရေၾကာင္း သရုပ္ေဖာ္ျပၾကရမည္ျဖစ္ၿပီး၊ လူအခြင့္အေရးႏွင့္ ျပည္သူမ်ား၏ဘ၀မ်ားေကာင္းမြန္ေရးမွာ ၄င္းတုိ႕၏ ထိပ္တန္း ဦးစားေပးျဖစ္ေၾကာင္း ျပသရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ 

အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာ တူညီခ်က္မ်ားရၿပီးပါက အစုိးရအေနျဖင့္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အာဏာ ရွိေၾကာင္း သက္ေသျပရပါမည္။ ဆုိလုိသည္မွာ အရပ္သားအစုိးရသည္ စစ္တပ္ကုိ အမွန္တကယ္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ျခင္းကုိ ဆုိပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အသြင္ေျပာင္းမူဆုိင္ရာ စိန္ေခၚမူမ်ားသည္ တည္ေဆာက္ပုံေျပာင္းလဲမူ မ်ားထက္ပုိ၍
ၾကီးမားပါသည္။ တုိင္းရင္းသားဧရိယာမ်ားတြင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးမရပါကအသိအမွတ္ျပဳမူရ လိ္မ့္မည္မဟုတ္ေပ။ 

သုိ႕ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွျပည္သူမ်ားသည္  ဘာသာေရးအရလည္းေကာင္း၊တုိင္းရင္း သားကိစၥ အတြက္
လည္းေကာင္း ဆက္လက္ေသဆံုးေနဦးမည္ဆုိပါက ႏုိင္ငံတကာမ်က္ႏွာစာရွိ ၾသဇာရွိ သည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ား အေနျဖင့္ ျမန္မာအစုိးရအေပၚခံယူခ်က္မ်ား ေျပာင္းပစ္ရန္ ျဖစ္ႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။

(စာေရးသူ Dr Sina Schuessler  သည္ ဂ်ာမနီ၏ Marburg တကၠသုိလ္၏ ပဋိပကၡေလ့လာ ေရးဗဟုိဌာနမွ အၾကီးတန္းသုေတသနျပဳသူ အမ်ဳိးသမီးျဖစ္ပါသည္)


























No comments:

Post a Comment